Okul Öncesi Eğitimin Önemi

2321

Çocuğun okula başlayasıya kadar olan dönemi, gerek ebeveyn gerek bakısı tarafından dikkatli bir şekilde yönlendirilmelidir. Bu dönemde çocuğa verilecek doğru eğitim sonraki yaşamında kalıcı etkiler bırakacaktır.

Yapılan araştırmalar okul öncesi eğitim verilmesi durumunda çocuğun okulda ve ilerleyen yaşamında daha başarılı olduğunu ortaya koymuştur. Derslerinde başarı, kolay odaklanma, dikkat dağınıklığını engelleme, kendine öz güven, başkalarıyla rahat bir şekilde iletişim kurabilme ve kendisini doğru ifade etme gibi sebeplerce okul öncesi eğitim önem taşımaktadır.

Beyin yapısının büyük bir bölümü sıfır ilâ dört yaş arası evrede tamamlanmaktadır. Bu dönemde yaşanacak deneyimler ve kazanılacak tecrübeler beyin yapısının şekillenmesinde önemlidir. Okul öncesi eğitim sosyal ve duygusal gelişimi etkileyeceği kadar doğrudan zihinsel gelişime de katkısı vardır. Çocuğun sahip olduğu potansiyeli açığa çıkarmak ve onun yaşamında doğru kararlar vermesini sağlamak için bu döneme özen gösterilmelidir.

Bunun için ebeveynin ya da bakıcının bilinçli olması, okul öncesi eğitim için önemlidir. Temel becerileri kazandırmak, küçük sorunları çözerken büyük sorunlara hazırlanmak, başkalarıyla olan ilişkilerini geliştirmek, günlük yaşam pratiği kazanmak, fiziksel olarak temel hareketleri, örneğin kesme, kalem tutma, yapıştırma, boyama gibi işlevleri yapmak, hatta erken okuma faaliyetinin bir sonucu olarak harfleri ve rakamları tanımak gibi eylemler okul öncesi eğitime girer. Bunun için ebeveynin ya da bakıcının yapması gerekenler çocuğa boğucu gelmeyecek bir şekilde bu temel edimlerin kazandırılmasıdır. Çocuğa verilecek olan bu kazanımlar, birlikte yapılarak sunulmalı ve çocuk edimi tamamen kazanmadan asla tek başına yaptırılmamalıdır. Yetişkinler için yapılanlar oldukça kolay geleceği için tatsız durumlar oluşabilir ama çocuğa baskı yapmak onda çekince yaratacak ve tek başına hareket etmesini engelleyecektir. Anlayış göstererek çocuğa yaklaşılmalı ve yapılan edimlerin birlikte yapılmasına özen gösterilmelidir. Çocuğun edimi kazanması sağlandıktan sonra tek başına da yapabileceğini göstermek için çocuğun tek başına yapması sağlanmalıdır.

Okul öncesi eğitim konusunda önemli olan temel edimleri kazandırmak olduğu için ne aşırıya kaçılmalı ne de çabuk vazgeçilmelidir. Çocuğun yapması kişiliğine göre değişkenlik göstereceği gibi edimlerin çocuğa nasıl sunulduğuna da dikkat edilmelidir.