Çocuklara Ödevlerinde Yardım Etmek

cocuk-gelisimi-ve-psikolojisi

Tüm çocukların derslerinde gösterdikleri başarı, görev ve ödevlere karşı algı ve tutumları ile çok yakından alakalıdır.  Çocuğun okul ile ilgili tamamlaması gereken sorumlulukları bilinmeli ve bu sorumluluk bilinci küçük yaştan itibaren oturtulmalıdır. Burada önemli bir ayrım noktası vardır, o da çocukların sorumluluklarını yüklenerek onlardan almak ile onları cesaretlendirerek onlara yardımcı olmak arasındaki farkı anlayabilmektir. Pek çok çocuk, eğitim hayatları süresince bakımını üstlenen ve gün boyu yanlarında olan kişilerin yardımına ihtiyaç duyar. Yetişkinlerin ödev yardımı yaparken kullanması gereken yöntemler ödevi çocuk yerine tamamlamayı değil, örnek gösterme, akıl yürütme şeklini öğretme, ödevleri kontrol ederek yanlışları gösterme ve doğruları övme gibi davranışları kapsamalıdır.

Ödev yardımı iki ana konu altında incelenebilmektedir. Bunların ilki çocuğa ilgili görev ile alakalı destek vermektir. Bu destek, çocuğun ödevde ne istendiğini algılamasını sağlamayı ve ödevin ilk kısımlarını çocukla beraber yapmayı kapsayabilir. İkinci yöntem ise gözlemlemektir. Bu tür bir ilgi, çocuğun görevlerini yerine getirip getirmediğinin takibi, yaptıklarının ne kadarını anlayarak ve doğru şekilde yaptığını anlamayı gerektirir. Çalışan ve zamanı kısıtlı olan ebeveynlerin bu iki ana eylemi de gerçekleştirememesi sık sık karşılaşılan bir durumdur. Bu gibi durumlarda çocuk bakıcılarına büyük bir görev düşmektedir. Bakıcılar çocuğun ödevlerini anlayacak düzeyde eğitimli ve öğretme tekniklerine hâkim olmalıdır. Çocuğun ders çalışma ve sorumluluk bilincini kırmamak adına çocuk cesaretlendirilerek tek başına tamamlamaya teşvik edilmeli, bir yandan da algılayamadığı konuları sorması istenmelidir. Bu şekilde yardım istediğinde dinlemek için de daha istekli olacaktır. Ayrıca ödevlerinin kontrolü çocuğun dersleri algılayıp algılayamadığını gösterir. Bakıcı kişiler çocukları doğruları için ödüllendirmeli fakat yanlışları için cezalandırmamalıdır. Sadece tekrar olması için yaptıkları yanlışları göstermelidir. Burada en önemli nokta çocuğun ödevlerini onun yerine tamamlamamak ve öğretmene götürebileceğini söylememektir. Bu çocuğun ileride sorumluluklarından kaçmasına ve yalan söylemenin uygun olduğunu düşünmesine sebep olabilir. Ayrıca çocukları sürekli olarak ödevleri konusunda sıkıştırmak da tersi bir etki yaratabilmektedir, bunun yerine özendirmek ve ödüllendirmek çok daha etkili çözümlerdir.